۱۳۸۹/۵/۱۷

کهن ترین سرو جهان - یادگار نیک پندار ترین مرد جهان

خبر دلخراشی بود وقتی خواندمش. ولی وقتی که تو اوضاع قاراشمیش کسی به فکر منابع طبیعی و حفاظت از درختان نباشد چیز بیشتری ازش نمی‌توان انتظار داشت. سرو کهنی که به روایاتی کاشته شده‌ی اشوزرتشت هستش و قدمتش به بالای چهار هزار سال می‌رسد در حال خشک شدن هست. امیدوارم که این گونه نشود ولی بعید نیست که به خاطر دو زار پول دنیا، عده‌ای سودجو اصلا از قصد به دنبال خشک کردنش باشند تا با زمینی که ازش بر جا می‌ماند پولی به جیب بزنند. یا عده‌ای هم می‌خواهند کم کم آثار تاریخ باستانی ایرانی را از بین ببرند، نه به طور مستقیم بلکه با نگهداری نامناسب از آنها.

این متنی هست که در سایت خبرگزاری درباره این سرو آمده:


سرو ابرقو که به روایتی پیرترین ساکن کویر است، با ۲۵ متر ارتفاع در قلب ایران زندگی می کند و قدیمی ترین موجود زنده جهان لقب گرفته است. این درخت به خاطر عمر طولانی در ایران باستان نماد اهورامزدا بوده و در تاریخ نوشته ها آمده که بعضی از درختان سروی که در ایران وجود دارند، توسط زرتشت پیغمبر کاشته شده‌اند.

شواهد از بروز نشانه های مرگ کهن ترین درخت زمین در ابرقوی یزد خبر می دهد، درختی که به روایتی بیش از چهار هزار سال عمر دارد و نشانه ای از هویت ایرانیان قبل از اسلام است. یک متخصص برجسته در حوزه درختان کهنسال ایران با اشاره به آخرین بررسی خود از سرو ابرقوی یزد به خبرنگار مهر گفت: در سال 85 که روی این درخت کهنسال مطالعه می کردم به دلیل مشاهده تغییرات متعدد در اطراف و بافت درخت، انتظار این را داشتم که دیر یا زود خبر مرگ این سرو تاریخی را بشنوم.



این هم عکسی از این سرو:


این هم عکسی دیگر:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر