۱۳۸۹/۴/۴

پارسیان هند، بازماندگان دور زرتشت

پارسیان هند دسته ای از زرتشتیها می باشند که پس از حمله اعراب به هند فرار کردند. البته این فرار به یک باره صورت نگرفته و در چندین نوبت در تاریخ انجام شده است. پارسیان هند به اسمه زرتشتی هستند و به زرتشت و اندرزهایش اعتقاد دارند. ولی آیا می‌توان باور کرد کسی زرتشتی باشد و اوستا را که به فارسی پهلوی (حالا اگر ورژن فارسی‌اش را اشتباه می‌گویم به بزرگواری خودتان ببخشید) هستش را نتواند بخواند ؟

یا آیا می‌توان تصور کرد کسی را که زرتشتی باشد و چیزی درباره جشن سده نداند ؟ سده‌ای که جشن پیدایش آتش برای ایرانیان و دنیا بوده. از همه مسخره‌تر سال شماری پارسیان هست. مبدا سال شماری‌اشان ورود به جزیره هند می‌باشد و آن روز را روز آغاز سال نو به حساب می‌آورند و نه نوروز را. حالا این عیبی ندارد، اگر هر سال این روز در یک روز واقع می‌شد مشکلی نداشت. نه این که یک سال، سال در آخر تابستان نو شد و یک سال در اولش و یک سال در بهار و یک سال در زمستان. حداقل سال هجری قمری هم وابسته به ماه هست و نه به یک تقویم قدیمی نا کار آمد. هر چه که باشد زرتشت در تاریخ به ستاره‌شناسی‌اش هم معروف هست.

شما هم با من هم عقیده خواهید شد اگر چند روزی با پارسیان هم پیاله شوید که زرتشتیان ایران تنها پیروان راستین زرتشت هستند و نه فقط نامی به دنبال خود کشان.

به هر حال هر چه باشد آنهایی که توانایی فرار به هند را داشتند جزو متمولین زرتشتیان بوده‌اند و نه افراد عادی، افرادی که بیشتر زندگی تجملاتی‌ای داشته‌اند و از زرتشی و زرتشتی‌گری فقط نامی یدک می‌کشیده‌اند. این هم شاهد این مدعا (نقل شده از ویکی‌پدیا فارسی)
با وجود آنکه در بمبئی (مومبای) اقلیت کوچکی هستند، حضور آنان در این شهر مشهود است، از نظر اقتصادی اقلیت مهمی در هند به شمار می‌روند


برای دانش بیشتر درباره پارسیان هند به ویکی‌پدیا مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر