۱۳۸۷/۱/۵

عکسهای اچ دی آر بگیریم

یک کمی که از راه انداختن وبلاگ عکسم (چشم شیدا) گذشت (نمی‌دانم که به دلیل کیفیت خوب عکسهایم بود یا این که عکسهایم خیلی بد بودند) خیلی از دوستان به من توصیه کردند که عکسهایم را به صورت HDR بگیرم، من که نمی‌فهمیدم این چی چی هستش چند تا جستجوی گوگلی انجام دادم و فهمیدم که چند تا عکس را با هم غاطی می‌کنند و می‌شود یک عکس،‌ آن موقع آن عکس از همه بهتر خواهد بود، حالا در این غاطی کردن فلسفه‌ و تکنولوژی‌ای پشتش نفهته است که فکر کنم به مدد عکاسی دیجیتال این تکنولوژی پدید آمده. برای مثال فرض کنید عکسی از یک منظره گرفتید، عکسهایی که از مناظر می‌گیرید (که طیف وسیعی از سایه روشن را دارند و البته عکسهای دیگر هم همین‌طور) برای گرفتن عکس دوربین به یک قسمت از عکس توجه بیشتری می‌کند و در آن قسمت جزییات رنگی بیشتری را ضبط می‌کند و در قسمتهای دیگر جزییات کمتری را، این تعیین قسمت هم بیشتر با استفاده از درجه روشنایی عکس شما مشخص می‌شود، اگر درجه روشنایی از حد معمولی بیشتر باشد، قسمتهای کم‌نور عکس جزییات بیشتری خواهند داشت و بالعکس، HDR با تلفیق قسمتهای عکس از عکسهای مختلف تمام جزییات آن صحنه را برای شما به نمایش درمی‌آورد و عکس بسیار طبیعی‌تر دیده می‌شود.
این قابلیت در فتوشاپ cs2 به بعد موجود است و شما می‌توانید با گرفتن چند عکس و استفاده از فتوشاپ از عکسهای HDR خود لذت ببرید.

البته من این چیزها را از خواندن مطالب توی اینترنت یاد نگرفتم و با استفاده از یوتیوب اینها را یادگرفتم، دو تا ویدیوی جالب درباره اچ دی آر هستش که این‌جا می‌گذارمش، اولیش درباره این است که اصلا این چی چی هست و دومی نحوه استفاده از آن را در فتوشاپ یاد می‌دهد.

امیدوارم امسال نوروز که به مسافرت رفتید این تکنیک به دردتان بخورد و عکسهای زیبایی باهاش بگیرید، یک سری از دوربینهای حرفه‌ای هم کار را برای عکاسان آسان کردند و با گذاشتن دوربین بر روی مد HDR خود دوربین به تعدادی معین از صحنه عکس می‌گیرد و نیازی به عوض کردن تنظیمات توسط کاربر و دوباره عکس گرفتن نیست.

اچ دی آر چیست ؟



نحوه درست کردن عکسهای اچ دی آر در فتوشاپ



البته اساتید عکاسی به بنده می‌بخشند که این‌قدر عامیانه این مطالب را توضیح دادم.

۵ نظر:

  1. به یاد او::

    با سلام.از کارهات تقریبا خوشم اومده.وب سایت جالب و نسبتا شلوغی داری.ولی چیزی که مهمه واسه من اینه که چرا اینقدر قالبش تابلوست!!!

    من طراحم و اگه خواستی میتونم که واست به یه theme زیبا آماده کنم.میتونی واسم میل بزنی.موفق و موید باشید.

    پاسخحذف
  2. ای ول. ویدئو ی دومی مفید واقع شد. ممنون

    پاسخحذف
  3. سلام دوست من…خیلی جالب بود ، یه سر بزن

    پاسخحذف
  4. یه سوال

    حتما باید عکس های HDR با فرمت RAW باشه؟
    دوربین من پشتیبانی نمی کنه نرم افزاری هست که به این فرمت تبدیل کنه؟

    پاسخحذف