۱۳۸۵/۱/۱۴

آداب وبلاگ نویسی - استفاده‌ی درست از تگها

تا حالا سايتهاي درپیتی که CMS هایی را فارسي کرده‌اند را دیده اید ؟



با آنهایی که این کار را تنها با اضافه کردن يک align=right و يا اگر زيادتر عقلشان رسیده باشه با align=right , dir=rtl انجام داده اند و به خيال خودشان تمام آن CMS را فارسي کرده‌اند درگير شده‌ايد و يا از آنها استفاده کرده‌ايد ؟
براي اين که تبليغ نشود و يا توهيني به کسي نشود اسم از CMSهاي فارسي شده نمي‌برم ولي مي‌توانيد در اينترنت خودتان به راحتي پيدايشان کنيد، براي راهنمايي اسم چند تا CMS را برايتان مي‌نويسم : Phpnuke, Xoops, Mambo, Joops, Wordpress البته وردپرس خيلي راه داره تا سي ام اس بشه ولي از لحاظ فارسي شدن همان مراحل را طي کرده.
از طرفي بعضي‌هايشان هم براي استفاده‌ي بيشتر خودشان قسمتي‌اشان را فارسي کرده‌اند و بقيه امکانات را با گرفتن مبلغي پول از شما به شما ارايه مي‌دهند. آخرش هم که داريد ازشان استفاده مي‌کنيد امکاناتي را خود آن CMS به رايگان به شما عرضه کرده را از دست مي‌دهيد، از دست نمي‌دهيد ولي ديگر براي شما و بازديدکنندگان سايت شما ديگر کارا و قابل استفاده نيست و کارآيي لازم را ندارد. اين مطلب در مورد CMS ها بسيار بيشتر به چشم مي‌خورد ولي براي وبلاگ نويسهايي هم که از سرويسهاي وبلاگ نويسي اجنبي مانند blogspot, weblog.us , ... استفاده مي‌کنند اين مشکل قابل مشاهده است و شايد يکي از تنها ويژگي‌هاي وبلاگ سرورهاي وطني توجه به همين موارد است.
با يک مثال ساده برايتان شرح ماوقع را بيان مي‌کنم،‌ تا حالا حتما دکمه‌هاي RSS و يا Atom هايي بسيار زيادي را در گوشه و کنار وب سايتها ديده‌ايد که به شما پيشنهاد عضو شدن در خود و استفاده از يک خبر خوان آنلاين را براي خواندن خود مي‌دهند.اين دکمه‌ها براي استفاده در RSS خوانها مي‌باشد که بسياري از آنها هم online هستند و يک نکته بسيار کوچک که باعث از دست رفتن قابليت استفاده از آنها مي‌شود و بسيار مهم که کمتر توجه کسي را به خودش جلب کرده و آن هم استفاده‌ي درست از تگها است.
اگر از CMSهايي استفاده مي‌کنيد ( ويا هر نوع وبلاگي ) که براي نمايش درست فارسي در تگ body ( يا هر تگي که شما را از وارد کردن اين تگها در نوشته‌ي خود بي‌نياز مي‌کند) از align=right , dir=rtl استفاده مي‌کنند و در هنگام نمايش همه‌چيز درست به نمايش در مي‌آيد ولي هنگام رجيستر شدن سايت شما توسط يک نفر در آر اس اس خوانهاي ديگر تگهاي align=right , dir=rtl که ديگر همراه متن شما نيست نمايش داده نمي‌شود و شما با به هم‌ريختگي در نمايش مطالب مواجه مي‌شويد و عملا از آن آر اس اس خوانتان نتيجه‌اي نمي‌بريد و عملا آر اس اس هاي شما به درد نمي‌خورد.
براي مثال مي‌توانيد آر اس اس خوان بلاگ لاينز من را در اين آدرس ببينيد و خودتان مشاهده کنيد چند تا از وبلاگهاي فارسي اين را رعايت کردند ( فکر کنم تعدادشان از تعداد انگشتهاي يک دست هم بيشتر نشود و بسياري از آنها وبلاگهاي بسيار معروفي هم هستند ) : وبلاگ اول وبلاگ دوم وبلاگ سوم وبلاگ چهارم وبلاگ پنجم
و اما در اين بين هم وبلاگهايي هستند که اين امر را مد نظر قرار داده و مهندسانه قالبي را براي خوشان طراحي کرده‌اند و در آن مي‌نويسند : وبلاگ اول وبلاگ دوم
و اما فيد سابت خودم را هم در اين آدرسها مي‌توانيد ببينيد در فيد برنر در بلاگ لاينز

پس توصيه‌ي من به شما که وبلاگ مي‌نويسيد اينه که يک ذره به خودتان زحمت بدهيد و با استفاده از تگهاي "div align=right dir=rtl" و "div/" ( البته " را با تعويض بنماييد ) در ابتدا و انتهاي مطلبتان امکان استفاده ديگران را از آر اس اس سايت و يا وبلاگتان را بدهيد

۸ نظر:

  1. درسته این یک مشکل بزرگ به شمار می ره اما این راه حلی که گفتی اگر چه مشکل رو در بیشتر موارد حل می کنه اما منطقی نیست. در واقع باید محیط RRS خوان رو طوری طراحی کرد که از لحاظ راست چین و چپ چین بودن با زبان ما سازگار باشه. هیچ جای این RRS خوان هایی که معرفی کردین ننوشته که از زبان های مثل فارسی هم ساپورت می شود، در آن صورت می توان برای آن محیط استایل خاصی را در نظر گرفت. این RRS خوان ها براساس نوشته های چپ چین (زبان انگلیسی) طراحی شده اند نه راست چین. مثلا دو در دو یک خبر خوانه اختصاصیه اما یک استایل براش تعریف شده تا همه چیز مرتب باشه.

    اونی که گفتی یعنی بیایم همراه متن یه کد اول و اخرش هم اضافه کنیم. ولی در یک طرح استاندارد مبنی بر CSSخارجی اشیا صفحه المان گذاری شده و در فایل CSS برای هر کدومش استایلی تعریف شده. توصیه می شه وقتی از استایل خارجی استفاده می شه تا حد امکان از CSS به صورت In line استفاده نشه (بخش 16 کتاب توماس رو در مورد "از css با دقت استفاده کنید" مطالعه بفرمایید)

    اگر واقعا هم بخواهیم متن خودمان را اول راست چین کنیم و بعد بفرستیم ، حداقل برای وردپرس عاقلانه تر است که تابع the_content_rss را اختصاصی کنیم نه تک تک پست هایمان را.

    پاسخحذف
  2. درود با جشن فروردين گان و شعري پيش کش به سپید مردی از تبار خودش به روزم سرودی باش بر فروهر روان همه

    پاسخحذف
  3. حق کاملاً با آقای الوانی (الوان وب) است.

    پاسخحذف
  4. بنده خداها جوانند... تجربه ندارند يا اينكه كلا از دم تنبلند «...»! من صحبت هاي متين شما را به گوش ايشان مي رسانم!

    پاسخحذف
  5. منظورم از اختصاصی کردن تابع the_content_rss نوشتن یک پلاگین بود و اگرنه دستکاری در تابع کار پسندیده ای نیست و قطعا مشکلاتی را که فرمودید به دنبال خواهد داشت.
    صحبت از وبلاگ است و فکر می کنم وحدت زبان نوشتاری وبلاگ یک شرط باشد و اگر بخواهیم به زبان های دیگر بنویسیم ترجیحا وبلاگ دیگری برای زبان جدید ایجاد می کنیم.

    پاسخحذف
  6. aval inke heife esme man ke rooye site dare pite shomast. dovom inke baba ye khorde be in site beres akhe. heisiate esmie man dar khatar oftade ba in site!
    movafagh bashi.

    پاسخحذف
  7. منم بیشتر با نظر آقای الوانی موافقم، inline css اصلا تو وردپرس پیشنهاد نمی شه. هر چند من برای پلاگ-این نسخه 3 ، و برای TinyMCE این قابلیت رو اضافه کردم که div و یا p اصلی متن رو به صورت dir="rtl" در بیاره ولی در مورد alignment به هیچ وجه مایل نبودم این امکان رو بذارم.

    در مورد نظرتون در مورد rss feed ها ، حق با شماست ، تا حالا به این موضوع دقت نکرده بودم، سعی می کنم تا فردا یه پلاگ-این بنویسم برای این کار. شاید به هم به عنوان یه قابلیت به wp-jalali اضافه اش کنم.

    ولی به هر حال قالب وبلاگتون یه کم احتیاج به درست کردن راست چین و چپ چین داره.

    در مورد این که بتونیم دو زبانه بنویسیم تو یه قالب ، اصلا کار سختی نیست. فرض می کنیم شما دو سری stylesheet برای سایتتون دارید، یکی برای فارسی و یکی انگلیسی. کافیه یه پلاگ-این ساده نوشته بشه که با استفاده از Custom Fields ها و تغییر یک متغیر زبان یک پست انتخاب بشه و در صورتی که یه زبون دیگه هست برای اون پست از یه stylesheet دیگه از تم جاری استفاده کنه. در ضمن ، شما که انتظار ندارید صفحه بلاگتون به صورت دو زبونه و فارسی / انگلیسی قاتی باشه ؟

    پاسخحذف
  8. بله اين پلاگيني که گفتي که بر حسب فارسي انگليسي انتخاب کنه خوبه ولي هزينه‌ي زيادي براي تغيير وردپرس نداره به نظرت ؟

    اگه نداره من هم موافقم عالي‌ترين راهه

    راستي مي‌شه بگي کجاهاي سايتم راست چين چپ چينش بايد درست شه ؟

    پاسخحذف