۱۳۸۴/۷/۲۷

سایتهای زرتشتیان ایران

خيلي ناراحت شدم وقتي صفحه‌ي جديد سايت امرداد را ديدم، شما هم مي‌توانيد نگاهي بهش بياندازيد، همان phpnuke خودمان است که در کنار يک phpBB دارد به فعاليت مي‌پردازد و براي ايرانيان و پارسيان اميد داشته که بتواند محيطي صميمي را معرفي کند تا پارسيان بتواند در کنار يکديگر به بحث و تبادل نظر درباره‌ي ايشان ودين قديمي آنها يعني زرتشتي بپردازند ولي اگر سردر اصلي اين سايت را مشاهده کنيد نوشته آدرس ... جديد که اصلا در شان ومنزلت هم‌چنين سايتي نمي‌باشد به چشم مي‌خورد و درforum هايش که نگاهبندازي در کنار عناويني که حکايت از آثار باستاني ايراني و آثارنوشتاري چون ونديداد واوستا و ... به چشم مي‌آيد، مباحثي مانند آخرين تغييرات دررسيورها را هم مي‌توانيد مشاهده مي‌کنيد که اصلا معلوم نيست چه کسي و با چه هدفي در پشت سر آن به ارايه‌ي هم‌چنين topicاي در اين سايتانداخته است ( که قطعا کسي نيست جز مدير سايت).
از طرفي همان‌طور که مي‌دانيد امرداد يکنشريه‌ي فرهنگي اجتماعي زرتشتيان است که به صورت دوهفته نامه چاپ مي‌شود و بهمانند تمام ديگر جرايد با اين تيراژ پايين و داشتن مخاطبان خاص درگير مسايل مالي هست و در ورود به سايت شما را ترغيب به آبونمان کردن خود مي‌کند در صورتي که نسخه‌ي pdf آن را به صورت رايگان در اختيار شما مي‌گذارد.
از طرفي در درون سايت امرداد مي‌توانيد مشاهده کنيد که براي دسترسي به بخشهايي از آن نياز به نام‌نويسي از قبل در سايت ( البته رايگان ) داريد در صورتي که
براي دسترسي به دوهفته‌نامه که به صورت بسيار ابتدايي و به صورت pdf تهيه شده است هيچ نيازي به ثبت نام در اين تارنما ( همان سايت است‌) نداريد، فکر نمي‌کنيد مسيول راه‌اندازي و پشتيباني اين سايت در ابتدا با استفاده از phpnuke بسيار پز در کرده که من اين کردم و آن کردم و حالا براي نوشتن يک module
ساده که بتواند مانند module اخبار اطلاعات را به صورتHTML و به صورتي که بتوان از آنها بهتر از اين حالتاستفاده کرد ( از لحاظ index شدن مطالب در گوگل و ازطرفي قابليت لينک دادن به مطالب دو‌هفته نامه و ... ) درمانده است و تنها به عوض کردن ظاهر سايت بسنده کرده است.
جالب تر از همه اين است که شما در صفحه‌ي اول سايت هيچ اطلاعي از آخرين مطالب منتشر شده در امرداد نمي‌يابيد و تنها با صحنه‌هاي جالبي چشمانتان آشنا مي‌شود و آن هم باز به علت درست استفاده نکردن ازphpnuke است و آن هم ديدن مقاله‌ي "آموزش هک و کرک" و "آمادگي در برابر زلزله" زير نام آخرين نسک‌ها (سمت راست پايين صفحه)، من که نمي‌دانم "هک و کرک" و يا "آمادگي در برابر زلزله" چه ارتباطي به نسک دارد ولي مي‌توانم بهتان ب‌گويم اين ارتباط از کجا ناشي شده است، از آن‌جا که درphpnuke يک module ( بخش ) وجود دارد که به شما اجازه‌ي قرار دادن مطالب و يا فايلها را مي‌دهد که آن را downloads ناميده است ( در شيدا هم مي‌توانيد در اين قسمت آن را مشاهده کنيد) و خيلي کودکانه براي سر هم بندي سايت اسم آن را عوض کرده‌اند و "آخرين نسک‌ها" گذاشته‌اند در صورتي که بعدها که مطالب بعدي اضافه شده است و چون نتوانستند از يک بخش (module) ديگر استفاده کنند شاهد اين‌گونه اشتباهات هستيم.
حالا اين امرداد که در ميان همه‌ي سايتهاي زرتشتي که داراي پشتيباني ارگاني در ايرانند از همه بهتر است، حداقل روسايشان اين‌قدر عقلشان رسيده است که سايت بايد محتوي ديناميک داشته باشد و از يک راه‌حل آماده استفاده کرده‌اند که همانا phpnuke بوده ولي سايتهايي مانند کانون دانشجويان زرتشتي که از نامشان برمي‌آيد بسيار کار‌آمد و بسيار کوشا باشند تنها چند صفحه‌ي HTML است و اگر در لحظه‌ي مشاهده‌ي شما صفحه را تغيير نداده باشند به صورت بسيار ناشيانه‌اي بسيار بزرگتر از محيط قابل ديدن در پنجره FireFox و هم‌چنين IE، حالا باز اين خوب است تا به ياد دارم داخل سالن خسروي يک تبليغي زده براي سايت انجمن زرتشتيان تهران به آدرس (ضايع) www.t-z-a.org که با رفتن به آن‌جا مشاهده مي‌کنيد که سازنده‌ي صفحه‌ي under construction زحمت عوض کردن title و يا حتي دادن يک ايميل را به خودش نداده است.
نمي‌دانم کي ولي مثل اين که ايرانيان هيچ‌گاه ياد نخواهند گرفت از تکنولوژي چگونه و چرا و براي چه استفاده کنند، براي اطلاع رساني سريعتر، براي درآمد زايي بيشتر، براي ارتقا‌ي سطح دانش ديگران و . . . و نه براي داشتن آن و کم نياوردن در مقابل ديگران و نه ...

راستي زده به سرم و مي‌خواهم گاتها را به صورت يک module براي phpnuke دربياورم و آرام آرام شروع به اتمامش کنم فقط نمي‌دانم به پايان مي‌رسانمش يا نه ؟‌ اگه کسي اطلاعي دارد که اين کار در صورتهاي ديگر انجام شده يا نه و اگر مايل به همکاري با من بود يک خبر کوچک به من بده ممنون مي‌شم.

۱ نظر: